vrijdag 14 maart 2014

Een fijn gesprek met de kinderen van groep 5/6

Vanmiddag hebben we een heel fijn kringgesprek gehad met de groep. De aanleiding was dat een kind vervelende opmerkingen kreeg over het feit dat hij dyslectisch is. We zijn in een halve kring gaan zitten zodat we elkaar allemaal goed konden zien en horen. Iedereen heeft iets waar hij moeite mee heeft of iets dat hij juist heel goed kan. We hebben gepraat over wat dyslexie is. Hierbij kwam mijn yurls goed van pas. We hebben een aantal filmpjes bekeken die staan op ZORG - dyslexie Een leerling kwam met de opmerking dat hij wist wat ADHD is. Dus na het praten over dyslexie zijn we verder gegaan met het onderwerp ADHD. Ook hier kwam de yurls van pas ZORG - ADHD De sfeer in de klas was heel goed. Er werd goed naar elkaar geluisterd. De kinderen reageerden op wat er gezegd werd. Na ADHD kwamen de kinderen met het onderwerp autisme. We hebben geluisterd naar een prachtig lied gezongen door Paul de Leeuw ZORG - autisme  Ik heb ook met de kinderen besproken dat als ze ergens mee zitten ze altijd bij mij terecht kunnen, natuurlijk ook bij hun ouders. Geen geschiedenis vanmiddag maar ik denk dat dit gesprek zeker zo belangrijk was dan een les over de middeleeuwen. Dat komt volgende week weer aan de orde. Na het gesprek hadden we even wat tijd nodig voor ontspanning. Lekker wat tekenen, lezen, luisteren naar muziek, praten met elkaar. Twee kinderen kwamen nog met een verzoek aan mij om iets te zetten op mijn yurls over ZORG - schrijven en ZORG - kanker. Geen eenvoudige opdracht voor de juf. Met kanker was het verzoek om het over de ziekte te hebben, de dood en het verdriet. De kinderen vonden ook allemaal dat we vaker zo'n gesprek in de kring moesten houden. Dat gaan we zeker doen. De inbreng van iedereen was prima. Bedankt jongens en meisjes!!!

2 opmerkingen:

  1. Mooi gesprek! Op mijn yurls rouwverwerking vind je misschien ook nog bruikbare links

    BeantwoordenVerwijderen