vrijdag 27 december 2013

Het IK-BEN-LEKKER-BOOS boekje

Het IK-BEN-LEKKER-BOOS boekje,
anders omgaan met boze buien,
geschreven door Rose-Marie Hendrikx.
Dit boekje heb ik de afgelopen week gelezen. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar. Maar het is eveneens verhelderend voor volwassenen.
Boosheid is een gevoel dat iedereen kent, maar waarover men vaak niet spreekt en waarmee men niet goed weet wat aan te vangen. Dit boekje doorbreekt dit taboe.
Als uitgangspunt geldt dat boosheid er net als alle andere emoties mag zijn. De lezer wordt uitgenodigd om zijn of haar boosheid te erkennen en er mee aan de slag te gaan. De schrijfster vertelt wat boosheid is, wat het met je doet en hoe er meestal wordt omgegaan met woede: onderdrukken of uiten in agressief gedrag. Omdat beide manieren destructief werken, wordt een andere manier voorgesteld: als je je boosheid ruimte geeft en ze niet meer voedt, dooft ze vanzelf uit. Hierbij worden vele tips aangereikt wat je concreet kunt doen als je boos bent.
Deel 1: Wat doe ik bij boze buien? Vijftien tips!!!
Deel 2: Hoe word ik steviger? Hoe ga ik met mezelf om? Hoe ga ik met de anderen om?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten