zondag 17 maart 2013

Hoe begeleid ik een hoogbegaafd kind?

 
In het Tijdschrift voor Remedial Teaching (jaargang 20 - 2012 - nummer 4) heb ik een artikel gelezen over de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Dit artikel is geschreven door Jaap Verouden.

"Hoogbegaafde kinderen redden het toch wel." Iedereen vindt deze stelling inmiddels wel achterhaald. De visie dat ook zij ondersteuning nodig hebben, wordt steeds breder gedragen. Maar welke behoeften spelen er precies bij deze kinderen? En hoe kun je ze als remedial teacher het best uitdagen en begeleiden?

In het geval van hoogbegaafdheid wordt over het algemeen uitgegaan van een IQ dat boven de 130 punten ligt. Daarnaast wordt een belangrijke rol toebedeeld aan het creatieve/creërende denkvermogen en aan taakgerichtheid/motivatie van de leerling. Ook omgevingsfactoen spelen een rol in het tot uiting komen van de begaafdheid.


In het artikel worden een aantal tips besproken voor de rt'er.
Tip 1: Werk aan het doorzettingsvermogen
Tip 2: Geef aandacht aan de doelstelling "leren leren"/"leren studeren"
Tip 3: Verdiep je in je eigen competenties als begeleider
Tip 4: Begeleid ze als het kan in een groepje
Tip 5: Besteed aandacht aan het samenwerkproces
Tip 6: Richt je ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling

Verder wordt in dit artikel het boek Begaafd Begeleiden van Eleonoor van Gerven en Ilja Hoogenberg-Engbers genoemd. Dit boek heb ik net aangevraagd bij de bibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten