woensdag 11 september 2013

Werken met kleuters is genieten, maar ook werken met gr.5/6 is genieten!!!

Vandaag was ik weer op Mariadonk, juf van groep 5/6. En zoals het werken met kleuters genieten is voor mij zo geldt dat ook voor het werken met groep 5/6. Het is totaal anders maar elke dag met groep 5/6 is een uitdaging. 23 Kinderen, elk kind met zijn eigen behoeften, elk kind met zijn eigen karakter.........elke les opnieuw moet je daarop inspelen. De ene dag gaat dat natuurlijk beter dan de andere dag. Zelf ben ik niet gauw tevreden over hoe ik het gedaan heb, ik heb vaak het gevoel dat het beter had gekund. Voor deze woensdag geef ik mezelf een dikke voldoende. Wat hebben we vandaag allemaal gedaan?

We begonnen met het "droedelspel". De kinderen wilden zo graag dat ik dat spel een keer speelde omdat ik jarig was geweest. Een gezellig, ontspannen begin van de dag.
Daarna hebben we een tekst gelezen over de dierenambulance. De tekst had de interesse van de leerlingen maar het lettertype was te klein. Daar moet ik bij de keuze van een volgende tekst beter op letten.
Van 09.15 uur tot 10.15 uur hebben we gerekend. Groep 5 met juf Nikki en groep 6 met mij. Het was voor beide groepen de laatste projecttaak van dit project. De toetsen zijn gemaakt, deze week herhalen we en maandag starten we met een nieuw rekenproject. Het onderwerp bij groep 6 was vandaag breuken.
Vier kinderen verdelen twee koeken, zes kinderen verdelen twee repen chocolade, drie kinderen verdelen twee koeken en de moeilijkste: vier kinderen verdelen drie dropveters. Morgenavond tijdens de inloop moet u het rekenboek maar eens goed bekijken. Het is niet altijd eenvoudig voor groep 6. Uit de toets is ook naar voren gekomen dat we met groep 5 en met groep 6 nog hard moeten werken aan de tafeltjes.
Na de pauze stond taal op het programma. Een leerling van groep 5 werkte samen met een leerling van groep 6. Ze moesten een betoog voorbereiden. Een stelling kiezen en dan met argumenten komen. Vier kinderen hebben hun betoog voor de klas gehouden. Knap hoor!
Na de taalles nog een spellingles. De onderwerpen van de spellinglessen van deze week zijn herhalingen. Morgen en vrijdag volgen de dictees. Ik ben benieuwd.
Op het einde van de dag heb ik nog voorgelezen uit De verschrikkelijk badmeester. En dan is het ineens weer 12.30 uur. Ik hoop dat de kinderen heerlijk hebben kunnen genieten van hun vrije middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten