vrijdag 16 augustus 2013

De laatste dag van de eerste schoolweek

Om 06.30 uur was ik weer op school. Ik ben begonnen met het inrichten van een leestafel met geschiedenisboeken over de preshistorie. De preshistorie is het onderwerp van de komende geschiedenislessen zowel bij groep 5 als bij groep 6.
Daarna heb ik een planning voor de komende week gemaakt voor rekenen, taal en spelling.
Om 08.30 uur ben ik naar buiten gegaan om te surveilleren. En om 08.45 uur zat iedereen weer klaar voor de lessen op deze laatste dag van de eerste schoolweek. Ik vertelde de kinderen dat ik gisteren contact had gehad met schrijfster Marion van de Coolwijk. Ik zei dat ze de groeten kregen van Marion. Wat vonden ze dit leuk. Leuk om te zien is dat veel kinderen elk vrij moment gebruiken om boeken te pakken van de leestafel. Voor de laatste keer hebben we de Ralfitekst: Juffen en meesters gelezen. Na het lezen een uur rekenen. Veel maakwerk voor de kinderen vandaag. Voor groep 6 o.a. dit soort sommen: 23:5=4 (3 over).

Na de pauze hebben we gekeken naar een oude aflevering van Nieuws uit de natuur, een aflevering over de vlindertuin. Beide groepen hebben nog een taalopdracht gemaakt. En toen was het weer middagpauze.
's Middags stond voor beide groepen op het rooster: schrijven, computers, geschiedenis. Het laatste kwartier wilde ik gebruiken om de week na te bespreken

 

Onze mooie computerruimte

De tafels oefenen/herhalen m.b.v. mijn yurlspagina.

De eerste bladzijde uit het geschiedenisboek van groep 6.


Lekker samen neuzen in de boeken over de prehistorie.
In de nabespreking hebben we fijn tien minuten met elkaar gepraat. Wat mij het meeste bijgebleven is, is het enthousiasme van groep 5 voor een vak als geschiedenis. Het was zo leuk om ze daarover te horen praten.
En dan is het nu weekend. Morgen nog een deel van de dag werken voor Mariadonk en Aventurijn. Zondag wordt mijn vrije dag, hopelijk met mooi weer. En dan maandag weer naar de kleuters van 1/2A op Aventurijn. Ik heb er zin in.

 


4 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk stukje weer Anita! Wat leuk, oertijd, wij hebben in Porto een tentoonstelling gezien over de oertijd, Maik en Sam vonden dat ook erg interessant! Fijn weekend!

    Groetjes,
    Rachel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herinner ik me nog, Rachel, dat jullie daar naartoe zijn geweest. Kinderen hebben zo'n brede belangstelling. Hun enthousiasme werkt heel aanstekelijk.
      Fijn weekend, Rachel.

      Verwijderen
  2. Wat leuk weer om te lezen Anita. Fijn om zulke enthousiaste en inspirerende collega's te kennen en de ervaringen mee te mogen lezen.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie, Marita. Jij bent ook een super enthousiaste collega.
      Fijn weekend, Marita.

      Verwijderen