maandag 26 augustus 2013

Op televisie en dierengym!

De dag begon met een gezellige inloop. Ik denk dat de kinderen er al aan gewend raken dat ik er op maandag ben. Ook juf Sharina is op maandag in de klas. Juf Sharina studeert voor onderwijsassistente en is op maandag, dinsdag en woensdag in onze groep. Vorige week was Sharina er ook al. Dus aan haar zijn de kinderen ook al goed gewend.

Na een praatje over het weekend pakte ik een "televisie". De televisie had ik van papier gemaakt, een soort lijst was het geworden. Ik vroeg aan juf Sharina of ze de televisie aan wilde zetten. De rode knop op de televisie. En toen keek ik door de lijst naar de kinderen. "Goedemorgen, kijkers. Ik ben juf Anita en ik werk op maandag bij de kleuters op basisschool Aventurijn." Ik vertelde nog wat over mijzelf. De kinderen keken vol aandacht naar mij. Toen ik klaar was met mijn praatje, zette juf Sharina de televisie uit. Ik vroeg aan de kinderen wie er ook iets over zichzelf zou willen vertellen. Verschillende kinderen wilden dat wel. De helpende handjes mochten om de beurt de tv aan en uit zetten. Een jongste kleuter zei toen hij op de televisie kwam: Ik zeg toch niks!!! Ook Pompom is op de televisie geweest.

Na deze taalactiviteit zijn we gaan werken. Daarna fruit eten en buiten spelen.

De middag begon met een gymles in de gymzaal. Meneer Alex was ook bij deze les. Hij is er voortaan altijd op maandag en dinsdag tijdens de gymlessen van alle groepen. Het onderwerp van de gymles was Dierengym. Mijn fluit was het vogeltje. Als de kinderen het vogeltje hoorden dan moesten de kinderen stoppen waar ze mee bezig waren en luisteren naar de juf. In de middagpauze hadden Sharina en ik drie onderdelen klaargezet.
 1. De apen: de apen mogen vrij klimmen in het wandrek. Meneer Alex stond bij deze activiteit om de kinderen zo nodig te helpen.
2. De beren: de beren lopen via een bank omhoog naar de kast en springen daarna van de kast af. Juf Sharina stond bij de activiteit.
3. De slangen: de slangen schuiven over de matten en slingeren om de pilonnen. Hier stond ik bij. De kinderen hadden hier geen hulp bij nodig.
Tot slot hebben we een tikspel gedaan. Alex, Sharina en ik waren de drie grote beren die probeerden om iedereen te tikken.

Terug in de klas hebben we eerst onze schoenen aangedaan en daarna hebben we een bekertje water gedronken. Want dorst hadden we wel gekregen van de dierengym. Na het drinken vervolgde ik het programma met een rekenactiviteit. Ik heb het prentenboek Met tien in het bed voorgelezen.

Het prentenboek gaat over een jongen die in bed ligt met negen knuffeldieren. Telkens valt er één uit bed. Valt Beer uit bed, dan hoor je heel hard BAM en bij de muis zachtjes dink. Elk dier heeft een eigen geluid. Het aantal dieren in het bed wordt steeds kleiner; ze lagen met...in bed en het jongetje zei: Opzij, opzij. Uiteindelijk heeft het jongetje het bed voor zich alleen, maar dan mist hij zijn knuffels. Ze komen één voor één weer in bed. Gelukkig kunnen ze dan heerlijk slapen.
Ik heb het verhaal nog een keer verteld en de kinderen speelden met de knuffels het verhaal na. Hoeveel knuffels liggen er in bed? Vijf knuffels in bed. Er komt één knuffel bij. Hoeveel knuffels liggen er dan in bed?

En zo is deze middag omgevlogen. We hadden nog precies een half uur om te werken. Daarna opruimen en naar huis.
TOT VOLGENDE WEEK ALLEMAAL!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten