woensdag 14 augustus 2013

Mijn eerste werkdag op Mariadonk

Vandaag, woensdag 14 augustus, was het mijn eerste werkdag op Mariadonk. Op maandag en dinsdag hadden meneer Ad en juf Nikki de groep gedaan. Vandaag was het mijn beurt om groep 5/6 te doen met assistentie van juf Nikki. Om 06.00 uur was ik al op school. Ik had er heel veel zin in. Weken van voorbereiden en nu was het dan zover. Ik was er al zo vroeg om nog eens extra de puntjes op de i te zetten. Bij een combinatiegroep is het extra belangrijk dat je alles goed hebt klaarliggen, dat alles heel goed voorbereid is. Maar toen het 07.00 uur was, dacht ik: nu mogen de kinderen eigenlijk wel komen, ik ben zover. Maar ik moest toen toch nog ruim anderhalf uur wachten. Dan is het leuk om wat te twitteren!!! En wat foto's gemaakt van de klas. Juf Nikki had al een heel mooie verjaardagskalender gemaakt met de kinderen.

Rond 08.00 uur kwamen mijn collega's op school. Tijd voor een praatje. Gezellig! Om 08.30 uur ben ik naar buiten gegaan om te surveilleren. Om 08.40 uur ging de zoemer en kon eindelijk de schooldag beginnen. Meneer Ad kwam nog even in de klas om met de kinderen en mij te praten over hoe het de afgelopen dagen gegaan was. Meneer Ad en juf Nikki waren heel tevreden over de maandag en de dinsdag en de kinderen ook. Samen met de meneer en de juf hebben de kinderen een contract opgesteld voor het schooljaar 2013-2014: Wij zorgen er samen voor dat jij het leuk hebt op school, ondertekend met naam en handtekening door alle kinderen en leerkrachten van groep 5/6.

Na een kort openingsgesprek en het doornemen van de dagplanning zijn we gaan lezen. Gewoonlijk staat op dinsdag, woensdag en donderdag aan het begin van de ochtend Estafette lezen op het rooster. Hierbij krijgen we de hulp van ouders. Dit moet eerst allemaal geregeld worden. Vandaar dat ik startte met Ralfilezen: Ralfilezen Ik had een tekst uitgekozen die als titel had: Juffen en meesters.

Na het lezen gingen we rekenen. Op de planning stond voor beide groepen een projecttaak. Juf Nikki heeft die taak met groep 5 gedaan in een ander lokaal. En ik heb de projecttaak gedaan met groep 6.

Het project bij groep 6 heet "Eropuit". Wat komt er allemaal kijken als we een uitstapje organiseren? Hoeveel kosten de dagtochten? Als we met de trein gaan, hoe laat vertrekt de trein dan. En hoelang duurt de reis. De doelen van de les waren: oefenen in het rekenen met geld, kennismaken met een dienstregeling, oefenen in het bepalen van de tijdsduur. Zo'n rekenles is heel intensief en vliegt om.
Heerlijk om dan na zo'n les een kwartier naar buiten te mogen.
Na de pauze kregen de kinderen een stelopdracht. Om de kinderen wat beter te leren kennen was de opdracht: Dit ben ik. De kinderen hebben hier heel hard aan gewerkt. Vanavond ga ik alles lezen.

 
Op woensdagochtend werken we door tot 12.30 uur, een lange ochtend. We hebben ook nog spelling gedaan, een les uit Kinderen en...hun sociale talenten en een muziekles, een les rondom het lied Fruitsalade. Volgende keer zal ik wat uitgebreider vertellen over deze vakken. Nu ga ik de verhalen van de kinderen lezen. Ik ben er heel benieuwd naar. We hebben met elkaar een fijne dag gehad. Ik hoop dat er nog heel veel van deze dagen zullen volgen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten