maandag 19 augustus 2013

Een fijne dag met groep 1/2A

Vandaag weer maandag. Dat betekent voor mij juf zijn van groep 1/2A van basisschool Aventurijn. Ik had er veel zin in. Toen ik het lokaal binnenstapte, viel me meteen de prachtige verjaardagskalender op.

Op mijn gemak ging ik alles klaarleggen voor deze dag. Ik wilde ook het lesje dat ik voor het digibord had voorbereid uitproberen. Maar helaas, het digibord deed het niet. Collega's, ib'er, directeur kwamen allemaal kijken maar niemand kreeg het digibord aan de praat. Jammer!!! Fijn dat ik al vroeg op school was waardoor ik nog iets anders kon plannen.
Om 8.30 uur kwamen de eerste kinderen met hun ouders naar binnen. Jayvi had heel groot nieuws. Er zijn twee zusjes geboren: Lyana en Kylie. De papa van Jayvi was meegekomen naar school. Toen alle kinderen er waren, ging Jayvi trakteren.

Wat een leuk begin van de week!
Bella had dit weekend Flip de beer te logeren gehad. Haar papa had opgeschreven wat Bella en Flip dit weekend hadden gedaan. Dat heb ik voorgelezen. Wat heeft Flip het leuk gehad. En Bella ook.
Het lesje ging deze ochtend over lange en korte namen. We hebben dit eerst geoefend met onze eigen namen. Daarna kwam eigenlijk de oefening op het digibord. Maar de kinderen konden de plaatjes nu niet zien. Het werd een luisteroefening. Ze moesten heel goed luisteren naar wat het korte woord was. En na wat oefeningen moesten ze zeggen welke van de twee het lange woord was.


Rond 9.30 uur was het tijd om te gaan werken. Vandaag was juf Nicole bij ons in de klas. Juf Nicole heeft met de kinderen geknutseld. Zes kinderen hebben een spiegel gemaakt.

Nog een paar foto's van werkjes: twee kralenplankjes en een pannenkoek van klei. Lekker!!!



Na het fruit eten en drinken was het tijd om naar buiten te gaan. En juist toen begon het te regenen. Dat was pech. Maar juf Nicole zag op haar telefoon dat het maar een bui was van korte duur. Ik heb het prentenboek Billie Beer doet boem! gepakt en ik heb dat voorgelezen. Het boek gaat over Billie Beer die niet kan slapen. Hij woelt en hij draait en hij valt uit zijn bed. BOEM! Hij klimt weer in bed...en er weer uit. Zijn vader en moeder horen vreemde geluiden: een BENG, een WHOESH, een BOEM, een PIEP. Wat gebeurt er toch allemaal...

Precies toen het boek uit was, stopte het met regenen en konden we nog heerlijk buiten spelen.
 
's Middags stonden op het rooster: een rekenactiviteit, werken en buiten spelen. Tijdens de rekenles speelden we o.a. het spel De Telkampioen. Eén leerling is de Telkampioen en staat midden in de kring. Alle andere kinderen staan voor hun stoel. De Telkampioen telt de kinderen. Bij de 6 gaat het kind dat aangewezen wordt zitten. De Telkampioen telt weer tot 6, weer gaat een leerling zitten, enz. Totdat er nog maar één kind staat. Die wordt de nieuwe Telkampioen. De kinderen vonden het een leuk spel. Tijdens het werken heeft juf Nicole weer met zes kinderen een spiegel gemaakt.
 
Wat is deze maandag omgevlogen. De kinderen zie ik volgende week maandag weer. De ouders morgenavond tijdens de informatieavond. Ik heb nu alweer zin in volgende week.

 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten