woensdag 7 augustus 2013

Rekenrijk 1-2 Activiteitenlijn rekenen/wiskunde

Op Aventurijn gaan we dit jaar werken met de Activiteitenlijn rekenen/wiskunde van de methode Rekenrijk voor kleuters. Deze reken- en wiskunde activiteiten ga ik op maandagmiddag geven.

In de inleiding van het boek staat het volgende:
Voor jonge kinderen zijn rekenen en wiskunde overal: "Nog twee nachtjes slapen en dan ben ik jarig! Zaterdag vier ik mijn grotemensenfeest. Ik ben nu nog vier, maar straks ben ik vijf. In onze groep zitten meer kinderen van vijf jaar dan van vier jaar. Kijk, daar op de klok staat mijn cijfer!"
Rekenen en wiskunde maken deel uit van de belevingswereld van jonge kinderen. Vanuit de belangstelling die jonge kinderen van nature hebben voor reken- en wiskundige activiteiten, kunnen we hen in speelse situaties problemen laten onderzoeken en oplossen. Jonge kinderen leren terwijl ze spelen. Ze leren door onderzoeken. En de leerkracht kan de leerling stimuleren tot nadenken.

Het eerste lesje dat gepland staat voor maandagmiddag 19 augustus heb ik vanmiddag voorbereid. De les heet De Telkampioen.
Vooraf Laat een handpop (bv. Pompom) zien en vertel dat deze zich tijdens het tellen bij de 5 laat zien. Fluister: 1, 2, 3, 4.. Laat de pop zien en roep 5. Tel nogmaals t/m 5. De leerlingen tellen nu zachtjes mee: 1, 2, 3, 4 en roepen: 5! Bij de 5 laat de pop zich weer zien. Herhaal dit met andere getallen.
In de kring Groep 1 Een leerling is de Telkampioen en staat midden in de kring. Alle andere leerlingen staan voor hun stoel. Laat de Telkampioen met de wijzers van de klok mee de leerlingen tellen. Bij de 6 wijst de Telkampioen op het betreffende kind. Deze leerling moet dan gaan zitten. Bij de volgende leerling begint hij weer opnieuw. De telrij begint weer bij 1. De zesde leerling gaat weer zitten. Dit gaat zo door totdat er nog maar een leerling staat. Deze leerling wordt nu de Telkampioen en begint opnieuw met een ander getal, bijvoorbeeld de 5.
Groep 2 Het voorgaande spel wordt gespeeld; bij de 10 moet een kind gaan zitten. De leerling telt nu met sprongen van 2. Varieer met het begingetal. Er kan geteld worden met 1-3-5 enz. of met 2-4-6 enz.
Afsluiting Vertel dat het voorgaande spel nogmaals gespeeld wordt, maar dan met terugtellen tot de 0. Begin vanaf de 4 terug te tellen.
Even denken... Als we tot 4 tellen, zijn we eerder klaar dan als we tot 10 tellen, klopt dit?

Kinderen die er zin in hebben, kunnen tijdens het werken op de computer of op het digibord ook nog rekenactiveiten doen. Er staan er een aantal op mijn yurls: Rekenrijk yurls


Geen opmerkingen:

Een reactie posten